Denne bloggen vil bli brukt til å legge ut oppskrifta som æ har laga, oversatt og ev endra...

Bare forsyn dæ!

Hvis du ønska å bruke ei oppskrift er det koselig hvis du legger igjen en liten hilsen, også når du har et ferdig produkt :)

søndag 11. mars 2007

Kosekanin

Har strikka Kosekanin til mitt kommende tantebarn :)

Må vel innrømme at ideen ikke er min. Fant kaninen her, hos Lion Brand. Der heter han Bunny Blanket Buddy og er strikket i et garn som heter "Velvetspunmen". Æ har oversatt oppskrifta til norsk og gjort en del endringa :)

Strikket i Stork fra Dalegarn, pinne nr 3.
Den er ikke så veldig stor, 17cm (24 med ørene).

Legg opp 1 m på pinne nr 3.
Pinne 1-6: Strikk foran og bak første maske, strikk raden ut (7 masker på pinne 6).
Pinne 7-39: strikk 3 m rett, 1 vridd kast, strikk ut pinnen (40 m på p 39).
Pinne 40: Strikk pinnen ut, legge opp 12 m til labber (52m).
Pinne 41: Strikk pinnen ut, legge opp 12 m til labber (64 m).
Pinne 42-47: Strikk rett.
Pinne 48-49: Fell av de 12 første, strikk pinnen ut (40m på p 49).
Pinne 50-61: Strikk 2 m rett, strikk 2 m sammen, strikk pinnen ut. (28m på p 61).

HODET:
Pinne 62: Minsk antall m med å strikke 2 og 2m sammen, hele p (14m).
Pinne 63: Øk med å strikk foran og bak hver maske på pinnen, til 28m.
Pinne 64: *1vr, ta 1m løs av* gjenta p ut. Del maskene på 4 strømpepinner (annenhver foran og bak) og strikk rundt, annenhver pinne rett og vrang (dvs ”fortsette” rillestrikk).
Når hodet måler 5cm strikk sammen 2 masker først på 1. og 3 pinne og de 2 siste på 2. og 4. pinne. Gjenta på neste pinne til 20m, 5 på hver pinne.

ØRER:
Pinne 1 på øret: Strikk sammen 1. og 5. maske på pinne 1 og 4. Strikk sammen 2. og 4.maske. lag m ved å strikke på tråden mellom strikkede og ustrikkede m. Strikk sammen begge 3. m på pinnene. Lag ny maske mellom som 3. m. Strikk sammen maske 4.og 2. deretter 5. og 1. Til sammen 7m.
Pinne 2: Snu og strikk rettmasker men øk før og etter 4. m.
Pinne 3: Snu og strikk rettmasker men øk før og etter 5. m.
Pinne 4: Snu og strikk rettmasker men øk før og etter 6. m. Til 13 m.
Fortsett å strikke riller til øret måler 3,5 cm.
*Snu og strikk 1m rett, strikk 2 m sammen.strikk pinnen ut. Strikk 1 rille (2p)*
Gjenta til 3m igjen. Strikk de 2 første m sammen, deretter de 2 siste.

Fyll hodet før du strikker øre nr.2 som det første.

Fest trådene. Tråden fra der jeg begynte øre nr 2 brukte jeg til å stramme de 3 midterste m i hvert øre. Dette kun for å få litt mer fasong på ørene.
For å forme hodet mer tok jeg en tråd som jeg vevde inn i nederste omgang rundt hele hodet (denne omg har store masker pga strikket annenhver m) denne strammet jeg og knøt i den ene siden. Fest tråden.

Broder ansikt.

21 kommentarer:

malla-b sa...

Fin kanin du har laga. Fint at du la ut mønsteret. Denne fekk eg lyst å prøve.

Anonym sa...

Så søt koseklut. Håper at det er greit at jeg kopierte ut oppskriften.

Beate sa...

kjersti: Klart du kan kopiere oppskrifta. Det er derfor jeg har lagt den ut :)

Elin sa...

Takk for koseleg kommentar. Denne kanina er berre kjempesøt! Du er veldig grei som legg ut oppskrifta og! Eg er gal etter oppskrifter...

illu-mina sa...

Denne er kjempesøt,håper det er greit at jeg har kopiert oppskriften. Bare til privat bruk.
Her må det bli påskehare.

Beate sa...

Klart du kan bruke oppskrifta! Kjempeide å lage den som påskehare :)

Beate sa...

Og så må æ presisere at ideen er nok ikke min! Æ har bare oversatt den fra engelsk, og forandra litt også da...

Anonym sa...

No finst eit eksemplar i min blogg og :)

Anonym sa...

DENNE KANINEN VAR VIRKELIG FIN. tENKER JEG KOMMER TIL Å STRIKKE NOEN SLIKE. dU LAGER MASSE FINT. dET ER INSPIRERENDE Å LSE BLOGGEN DIN. rANDI

Anonym sa...

kjempesøte kaniner.takk for oppskriften.

Anonym sa...

kjæmpe fin kanin.. fikk lyst til å prøv den med en gang :)) venter liten nå i desember, så det blir nok en liten kosekanin te den lille :)

Hanne sa...

Har strikket en kanin etter oppskriften din. Min ser ikke helt ut som din, men søt ble den. Takk for oppskrift!

Marit sa...

Så fin denne var. Takk for du deler oppskriften. Kan tenkes jeg strikker denne.

Loppelill sa...

Så søt den var! tusen takk for oppskrift :)

Papirkurven sa...

Hei, Beate! Kan jeg væææære så snill og få lov å legge ut denne på NSF? Den er såååå søt! Med full kreditt selvfølgelig!

Anonym sa...

Kjempe side dette , å så mye morrsomt og innspirerende som kommer rett hjem uten at en trenger gjøre noe .
Takk : )

Anonym sa...

det jeg var ute etter, takk

Livsnyteren sa...

Den var fin! Og den skal jeg nok lage en gang! Supert at du la ut mønsteret, for amerikanske mønster er av og til litt kronglete... Tusen takk! :o)

Unknown sa...

Denne var kjempesøt! :)

Unknown sa...

Hei. Skulle gjerne strikket denne men forstår ikke oppskriften. Når man har lagt opp 1 maske, hvordan skal man på pinne 1-6 strikke foran og bak første pinne? Håper på hjelp:)

Unknown sa...

Hei. Skulle gjerne strikket denne men forstår ikke oppskriften. Når man har lagt opp 1 maske, hvordan skal man på pinne 1-6 strikke foran og bak første pinne? Håper på hjelp:)